Spanning en je eetgedrag

Je gezondheid wordt bepaald door de balans tussen lichaam en geest. Goede voeding is hierbij van groot belang. Gezonde voeding zorgt voor een gezond lichaam, samen met onder andere voldoende beweging. Stress en spanning verstoren deze balans, waardoor er een disbalans ontstaat tussen lichaam en geest.

Veel mensen kennen het wel: op werk of thuis lopen de dingen niet zoals je wilt, er gebeuren vervelende dingen om je heen of je bent mentaal uitgeput. Dit kan ervoor zorgen dat je ongezonder eet, geen energie hebt om gezond te koken en je hebt de puf niet om te sporten. Hierdoor kom je langzaam maar zeker een paar kilo aan, die na zo’n periode lastig zijn eraf te krijgen.

Ook kunnen stress en spanning ervoor zorgen dat je juist minder gaat eten. Je hebt de figuurlijke knoop in je maag waardoor je totaal geen trek hebt. Je slaat een maaltijd over, eet veel minder dan je eigenlijk nodig hebt en ook nu heb je de puf niet om voldoende te bewegen. Hierdoor val je juist af, kan het gebeuren dat je niet voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt en na deze periode krijg je die kilo’s er niet meer aan óf je gaat juist ontzettend snaaien.

Ongezond eten verslechterd onze weerstand, waardoor je minder goed bestand bent tegen stress. Juist daarom is het zo belangrijk om in stressvolle tijden goed te letten op wat je eet. Wanneer je weerstand afneemt ben je sneller vatbaar voor ziekten. Hieronder zal ik enkele tips geven over voeding gedurende stressvolle periodes.

  1. Vitamines en mineralen: Wanneer jouw lichaam stress ervaart, heeft het behoefte aan extra vitamines en mineralen. Enkele voorbeelden zijn vitamine B5, B11, ijzer en zink. Deze ondersteunen de concentratie en je vermogen om te gaan met stress.
  2. Koolhydraten: Koolhydraten stimuleren je hersenen om serotonine aan te maken. Dit staat bekend als het zogenoemde ‘feel-good stofje’. Een bekend voorbeeld is chocolade. Mensen voelen zich gelukkiger na het eten van chocolade, maar dit is echter maar van korte duur. Wanneer je je richt op de langzame koolhydraten zul je merken dat je je langer gelukkig voelt dan wanneer je snelle koolhydraten eet.
  3. Onverzadigde vetten: stress zorgt ervoor dat ons lichaam minder onverzadigde vetten opneemt. Denk hierbij aan vette vis en noten. Tevens zorgt vette vis voor de aanmaak van serotonine wat, zoals hierboven reeds beschreven, zorgt voor dat gelukkige gevoel.
  4. Vocht: Door voldoende water (1,5-2 liter per dag) te drinken, zorg je voor de afvoer van giftige stoffen uit je lichaam. Het wegspoelen van deze stoffen zorgt ervoor dat je hernieuwde energie ervaart en je je lichaam gehydrateerd houdt.
  5. Beweging: Je lichaam gezond houden betekent ook voldoende beweging. Door te sporten of te wandelen, houdt je vele lichaamsfuncties in optimale staat. Daarbij zorgt het er ook voor dat je je gedachten even kunt laten varen. Tijdens een stevige wandeling laat je letterlijk de zorgen even wegwaaien, waardoor je frisse moed krijgt om de situatie aan te kunnen.


Stress veroorzaakt soms een ongezond voedingspatroon, maar je kunt voeding dus ontzettend goed inzetten om stress te verminderen en zo een gezond lichaam te behouden. Ervaar jij stress? Ga voor jezelf na waardoor jij dit ervaart en pak het ‘probleem’ bij de bron aan. Dit kan door extra tijd voor jezelf in te plannen, maar ook door hulp in te schakelen. Door de balans tussen lichaam en geest zo optimaal mogelijk te houden voorkom je eventuele gewichtsproblemen en kun jij stressvolle momenten beter overkomen.

Tot slot:
Op momenten dat ik stress of spanning ervaar, grijp ik snel terug op gezond eten en de toepassing van aromatherapie. Hierover zal ik later meer uitlichten. Dit is voor mij een manier die werkt en bij mij past. Dat wil echter niet zeggen dat het voor iedereen werkt. Een ieder ervaart stress en spanning op een andere manier. Vergelijk jouw gevoel niet met dat van een ander. Kijk of je zelf die spanningsgevoelens kunt verminderen en vraag desnoods om een steuntje in de rug om daarna de stressvolle momenten met hernieuwde moed tegemoet te kijken.

Geef een antwoord